Alla inlägg under mars 2008

Av A - 31 mars 2008 12:59

Lunchen har börjat bli något av ett problem för mig.

Det känns som om det mesta ger mig en stor, uppsvälld mage som dessutom gör ont.

Bäst går det när jag äter så lite kolhydrater som möjligt. Pasta är rena lunchdöden för min mage. Och pasta som är så gott. Något bättre blir det med fullkornspasta, men inte bra.

Idag hade jag tyvärr ingen egen matlåda med mig, så jag gick till lunchrestaurangen på jobbet och handlade.

Alternativen var:

* en pastarätt - inget bra.

* en potatismosrätt - inget bra heller.

* ett vegetariskt alternativ som såg allt annat än aptitligt ut (annars tycker jag vegomat brukar se så gott ut).


Slet åt mig en tonfisksallad och två brödbitar till det.

Det var gott, men jäklar vad ont i magen jag har nu! Och så ser jag ut att vara gravid i 6:e månaden.

Vad är felet? För mycket hårdsmälta grönsaker? Ett för stillasittande jobb?

Tror nog mycket beror på allt sittande, för hemma blir jag ju inte så här, inte så mycket i alla fall.

Ajajajajajaj! :(

Av A - 28 mars 2008 09:18

                    

Av A - 27 mars 2008 13:47

Tog en liten sväng på stan på lunchen. Var bla inne på Lindex och tänkte prova jeanstunikan och lite annat.

Den fanns från storlek 40 och uppåt. Suck! För stort.

Jeansen fanns det ett par kvar av...i storlek 44. För stort.

Av de rutiga klänningarna såg jag inte röken. Blev skitsur och gick tillbaka till jobbet.

Billigt blev det ju i alla fall! Ha! :(


Kanske att jag försöker i en annan Lindex-butik...nån annan gång...


Av A - 27 mars 2008 08:18

Jag har kommit en bra bit på väg till ett städat skrivbord. Igår satte jag in en massa papper i pärmar, men det mesta slängdes faktiskt. Tänk vad mycket skräp man samlar på sig. Hittade bla två headset till mobiltelefoner som inte längre fungerar. Varför har jag inte slängt de på en gång?


Fixade även räkningarna igår. Det är så skönt när det är gjort, tycker jag.

Oavsett om det är en "dålig" månad eller en "bra" månad så känns det bäst när jag har det svart på vitt och vet vad vi har att leva på.


Försökte även logga in på Skatteverkets sida med mitt bankid, men det funkade inte. Mannen hade gjort det tidigare och deklarerat och kollat hur mycket han skulle få tillbaka på skatten.

Jag vill ju också veta, men nä då. Jag fick bara upp ett "Denna sida kan inte visas..." bla bla bla.

Jag som var så nyfiken. Fast jag brukar aldrig få tillbaka något, men ändå, jag vill ju kolla.


Kvällen fortsatte sen framför tv:n och nya serien "Barnmorskorna".

Ett program helt i min smak. Jag älskar att se förlossningar på tv. Det är så fantastiskt när ett barn föds, och jag bölar alltid lika mycket. Tårarna rinner verkligen. På Mannen också. Vi är lika blödiga. :D

Av A - 26 mars 2008 15:54

...och jag vill ha lite nya kläder...

             


(bilder från Lindex och Sneakersnstuff)

Av A - 26 mars 2008 12:38

Var inne hos Persilja och läste ett inlägg om pengar och hur tabubelagt det är att prata om det.

Tankarna började mala och hamnade på ämnet löner.

Där jag jobbar har vi individuella löner, vilket jag inte gillar. För hur funkar det här då?

Jo, vi är väldigt många med samma typ av utbildning, i stort sett lika många anställningsår och lika jobb. Vad är det då som gör att vissa tjänar flera tusen kronor mer i månaden än andra?

Jag vet att det inte beror på att de utför svårare eller bättre jobb.


Jag har tittat på lönestatistiken som facket har. Det är skrämmande att se att många av de som tjänar mindre är personer som är lite tysta av sig, kanske inte så "gå-påiga" som andra, men ändå väldigt duktiga på sitt jobb.

Är det det som är meningen med individuell lönesättning?

Att den som är bäst på att snacka och sälja sig själv ska tjäna mest?

Det är väl inte därför vi är anställda?


En annan upptäckt i lönestatistiken är att medellönen för kvinnor ligger nästan 3000 kr under medellönen för män. Och då jobbar jag på en "jämställd" arbetsplats där man verkligen gått in för att hälften av de anställda och hälften av cheferna ska vara kvinnor.


Undrar hur det kommer sig?


Jag ser i alla fall fram emot nästa lönesamtal. Det är skönt att ha lite fakta att lägga på bordet.



Av A - 25 mars 2008 13:35

Mitt skrivbord måste städas! Jag vet inte hur många försök jag gjort att rensa undan högarna med papper, men det blir bara fler högar. "Viktiga papper-högen", "sätta-in-i-pärm-högen", "kanske-slänga-högen"...suck!

Så här ser det ut nu:


Nu får det bli upp till bevis här! Om jag bestämmer mig för att lägga ut en bild när det är städat så kanske jag känner mig tvungen att få det gjort...

Får se om det funkar. :)

Av A - 25 mars 2008 11:31

Den här fina kartongen, innehållandes alla säsonger av Sex And The City, har länge stått på min önskelista.

Följde serien de första säsongerna, men sen tyckte jag TV3 började krångla med sändningstider och de körde nytt och gammalt om vartannat.

Det var ingen ordning, liksom.

Det är ju mest pga innehållet som jag vill ha "skokartongen", men visst gör förpackningen att jag blir extra sugen!




Ovido - Quiz & Flashcards