Direktlänk till inlägg 21 maj 2008

Ideal?

Av A - 21 maj 2008 07:58

Hittade en bild inne hos Anna på några Barbie-dockor och slogs av hur lik en av de var en kvinna jag såg på en bild i morgonens Metro.

Kvinnan heter Rachel Zoe och är tydligen stylisten som sägs ha skapat "size 0-idealet" och fått många unga kända tjejer att banta ner sig till en kroppsform som får tankarna att vandra iväg till koncentrationsläger eller flyktingläger i Afrika.

Är det så här vi vill se ut? Är det så här vi vill att våra döttrar ska tro att de ska se ut för att duga?

Jag är fullt medveten om hur sjukt det här smala idealet är, men ändå, någonstans djupt inne, så påverkas jag. Jag tror att hur mycket vi än försöker värja oss, och hur förnuftiga vi än är så förvrider alla dessa bilder på underviktiga kvinnor vår syn på hur man ska se ut.

Var kommer det ifrån? Visst, just nu sägs Rachel Zoe vara "grundaren" av den supersmala modet. Men det har ju alltid varit så här, till och från. På 60-talet var det Twiggy som satte idealet. Alla tjejer skulle se ut som små smala tonårspojkar i kroppen.

Hur kan det gå mode i hur kroppen ska se ut? Vem sitter och bestämmer hur kvinnokroppen ska se ut? Hur många tjejer ska förstöra sina liv för att "passa in"?

Det är bara att leta runt lite bland bloggarna här på Bloggagratis t ex så hittar man många tjejer som strävar efter vikter som ligger långt under det normala och som anser sig vara tjocka fast de har ett bmi som skriker "undervikt". Anorexi har ju ofta andra, djupare underliggande orsaker, men det blir ju inte lättare att vara nöjd med sig själv när man överallt ser bilder på vuxna kvinnor med kroppar som normalt sett bara kan tillhöra en 12-åring.

Jag blir så förbannad över det här, men vart ska jag vända mig med min ilska? Hur kan vi påverka?



 
 
annika the one and only

annika the one and only

21 maj 2008 08:24

Vart fan är samhället på väg??

http://att.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

21 maj 2008 10:29

Idealen idag är sjuka. Helt sjuka! Att kvinnor ska svälta sig för att "passa in" i en mall av en hemsk sjukdom är så fel det kan bli. Man förlorar sig själv till en sjukdom som är svår att komma ur. Ett bra inlägg! fler borde uppmärksama hysterin kring de sjuka kvinnoidealen! kram

http://medibs

 
Plingen

Plingen

21 maj 2008 20:44

Vilket bra inlägg du gjort!
Och vad dom var lika varandra tjejen och Barbie... Huga.
Ha en go kväll/Plingen

http://plingen.blogspot.com

 
Emma

Emma

22 maj 2008 14:33

Helt sjukt, tycker inte alls om det idealet. Samtidigt tycker jag det är synd att Barbie som är en leksak, (och länge ansetts som någonting bra och glädjeskänkande, visst hon har alltid varit oproportionelig) blivit symbol för någonting dåligt.

http://newbiecooking.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A - 18 augusti 2008 10:57

Titta in till Min NYA Soffa  

Av A - 8 augusti 2008 14:11

Japp! Nu är 5 av 6 semesterveckor avslutade och jag har även haft semester från bloggandet. Men jag har "roat" mig med att flytta bloggen även om inget nytt skrivits.     VÄLKOMMEN IN TILL MIN NYA BLOGG!   Hoppas ni kommer dit, mina "bloggvänner"! :)...

Av A - 4 juli 2008 15:13

...men nu, NU, börjar semestern!      

Av A - 4 juli 2008 13:24

1½ timme kvar! Sen börjar semestern. 6 härliga, långa, lediga veckor! Var på stan och handlade lite grejer på apoteket. Nödvändigt ont, bl a Strepsils eftersom jag vaknade med halsont. Men det verkar ha gett sig nu. Hoppas det bara vara ett "skrämsko...

Av A - 3 juli 2008 14:31

...är sommaren här igen! Solen skiner och det är jättevarmt ute. Har jobbat hemma och kunnat gå ut och hänga lite tvätt emellanåt. Snart ska jag hämta Sonen på dagis och det blir nog en eftermiddag i trädgården. Fyller nog hans lilla pool med vatten ...

Ovido - Quiz & Flashcards