Direktlänk till inlägg 3 mars 2008

6 timmars arbetsdag

Av A - 3 mars 2008 09:34

Finns det ingen som driver frågan om 6 timmars arbetsdag längre?

Tänk att få jobba mellan 8 och 14. Vad mycket man skulle hinna! Både på jobbet och fritiden.

Jag kan ju bara tala om hur det ser ut där jag jobbar, men jag antar att det gäller fler ställen. Här fikar vi minst 30 minuter både fm och em. Och lunchen är aldrig en halvtimme utan minst en timme. Där har vi alltså två timmar på ett bräde, som jag gladeligen skulle byta ut mot två timmar hemma.

Ok, en viss social samvaro måste också förekomma på jobbet. Det skulle räcka med en normal fikarast på förmiddagen.

Personligen skulle jag känna mig mycket mer motiverad och ha mer ork för jobbet om jag visste att jag fick gå hem efter sex timmar.

Jag tror de flesta skulle hinna med lika mycket arbete som vi gör under drygt 8 timmar nu.

Livet skulle bli mycket rikare om jag fick mer tid över till annat, till min familj och mina fritidsintressen.



 
 
Ingen bild

Lucia

3 mars 2008 18:32

Jag håller helt och fullt med dig. Varannan vecka när barnen är hos oss så slutar jag kl 3. Det är helt underbart. Jag slipper stressa, kan laga bra mat och hinner umgås och hjälpa med läxor. Nu är ju barnen så stora att de ofta har kompisar hemma och inte behöver mig på samma vis men jag kommer aldrig att gå upp till heltid igen (jobbar 90 %) Det här är lyxtid för mig. Barnen vet ju att jag finns där om det skulle vara något. Maken jobbar en del hemifrån så vi får också tid att umgås då.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A - 18 augusti 2008 10:57

Titta in till Min NYA Soffa  

Av A - 8 augusti 2008 14:11

Japp! Nu är 5 av 6 semesterveckor avslutade och jag har även haft semester från bloggandet. Men jag har "roat" mig med att flytta bloggen även om inget nytt skrivits.     VÄLKOMMEN IN TILL MIN NYA BLOGG!   Hoppas ni kommer dit, mina "bloggvänner"! :)...

Av A - 4 juli 2008 15:13

...men nu, NU, börjar semestern!      

Av A - 4 juli 2008 13:24

1½ timme kvar! Sen börjar semestern. 6 härliga, långa, lediga veckor! Var på stan och handlade lite grejer på apoteket. Nödvändigt ont, bl a Strepsils eftersom jag vaknade med halsont. Men det verkar ha gett sig nu. Hoppas det bara vara ett "skrämsko...

Av A - 3 juli 2008 14:31

...är sommaren här igen! Solen skiner och det är jättevarmt ute. Har jobbat hemma och kunnat gå ut och hänga lite tvätt emellanåt. Snart ska jag hämta Sonen på dagis och det blir nog en eftermiddag i trädgården. Fyller nog hans lilla pool med vatten ...

Ovido - Quiz & Flashcards