Alla inlägg under februari 2008

Av A - 12 februari 2008 15:57

Glutamat, mononatriumglutamat, natriumglutamat, MSG, monosodium glutamate, E621. Kärt barn har många namn. Eller kärt och kärt...

Har länge hört folk prata om glutamat och att det inte är nyttigt.

Men ingen har kunnat säga varför det är onyttigt.

Och jag har slagit det ifrån mig. Blir lite anti när dessa diskussioner dyker upp.

Det är alltid något som är "livsfarligt".

Transfetter, aspartam, suckralos, akrylamid. Och aldrig finns det några riktiga rapporter att läsa. Bara "skrämselpropaganda" i Aftonbladet och Expressen.

Eller någon subjektivt granskad rapport från USA.

Men nu har jag sökt och kollat runt lite på nätet, och även om jag såklart inte hittat någon riktig rapport så får jag en obehagskänsla av den information jag hittat.

Inte så att jag blir livrädd, men tillräckligt för att på allvar fundera på att slänga ut mina burkar med Aromat och Knorrs Kött&Grillkrydda.

Jag som använder de superflitigt till i stort sett all min matlagning. Gulp!

 Förgiftar jag min älskade familj?

Kommer de få astmaanfall, depressioner, tillväxtproblem, hormonstörningar, lever- och nervskador, försämrad syn, Parkinsons, Alzheimers eller ADHD?

Och allt pga min mat. Nä, så farligt är det nog inte (försöker jag intala mig själv). Men nog kommer jag läsa en extra gång på innehållsförteckningen i framtiden. Och försöka hitta andra "universalkryddor".

Av A - 12 februari 2008 08:46

Kollade såklart på Simon & Tomas igår. Bästa inredningsprogrammet!

Och vilken fantastisk affär de var till; Turquoise!!!

Dit vill jag! Blev så sugen på att handla turkosa prylar till vardagsrummet.

Det lyser upp, som små färgklickar här och där...

Kom på att jag har ju faktiskt några turkosa ljuslyktor från Indiska i ett skåp. De ska fram.

Men jag vill ha kuddar, fler ljuslyktor, Buddhor, ja, allt möjligt. Bara det är turkost.


(bilder lånade från turquoise.se)

Av A - 12 februari 2008 08:26

Klippte mig igår! Skööööönt! Äntligen blev det gjort. Nu känns det nytt och friskt och blankt, men ändå fortfarande långt.

Hår är som skor för mig. Bara det är rätt och känns precis som man vill så kan resten nästan kvitta. Så är det med skor också. Bara skorna är perfekta så blir resten av kläderna också bra - i farten liksom.

Hår ska vara långt, i alla fall på mig. Men inte på Mannen.

Han kör någon millimeter bara. Snyggt! Och manligt! Men han har haft långt hår han också. På 80-talet! Rock on!!!

Jag kan drömma mardrömmar om att jag har fått ett ryck och klippt av mig håret i någon kort, praktisk frisyr. Brrrrr! Hemska tanke.

Jag har en bekant som tycker att man bör klippa sig kort när man blir 30.

Va?!?!?! Mitt hår är alltså inne på sitt 11:e övertidsår.

Spelar ingen roll. Det kommer aldrig att klippas praktiskt!

Apropå långt hår på killar förresten....


En del passar i det.....................och en del gör det inte...

                                           

Av A - 11 februari 2008 09:39

Vi har en tv av unik modell. Det är en NOKIA Hybris!

Av någon anledning har den fått för sig att den är en stor, tjusig widescreen-tv. Brer ut sig på ett ytterst övermodigt sätt.

Nu är det ju så att den egentligen bara är en vanlig 28" tjock-tv.

Denna förhävelse resulterar i att vi missar åtskilliga centimetrar både på vänster och höger sida av bilden, eftersom den försvinner utanför ramarna.

Vi får gissa vad som står i början av textraderna, vi har ingen aning om hur mycket det står i hockeymatcherna och vi börjar så smått vänja oss vid att folk på tv heter saker som "rt Svensson" och "itta Larsson".

Av A - 11 februari 2008 09:31

Va?! Vart tog helgen vägen? Har inte hunnit något av det jag hade tänkt göra känns det som.

Trots det var det en bra helg bestående av mycket tid med familjen, innebandymatch, nästan en hel timmes(!) läsning medan Sonen hade "lunchvila", Melodifestivaltittande och ett besök hos mina föräldrar.


Åter måndag alltså. Och vilken dag! Vädermässigt alltså. Solen skiner så det gör ont i de vintertrötta ögonen.

Och jag ska gå till frissan - äntligen. Har inte varit där sen 25 september! Det är inte så noga när man är hemma och är föräldraledig!

Inte för att det blir något revolutionerande klipp idag heller, men några centimeter ska väl kapas. Skönt ska det bli i vilket fall som helst.

Av A - 8 februari 2008 13:39

Härlig lunchpromenad ner på stan. Solen sken från en klarblå himmel och det var ljuvligt!

Först en sväng förbi bibblan. Hittade två pocketböcker för 10:- styck.

Längtar efter att Sonens rum blir helt klart så han kan sova gott där,

och jag (och Mannen) åter kan få läsa på kvällarna.


Fortsatte vidare för att byta mina ögonmakeupremoverpads (pust!)

som var snustorra när jag köpte dem.

Såg att en av skoaffärerna skyltade med "Slutrea!".

Har i och för sig varit där inne redan, men tog ändå en titt.

Och jag hittar en enda stövel som jag skulle vilja ha. Och det finns ett par kvar! Och det är min storlek (38) som annars alltid är slut vid det här laget.

900 kr står det på prislappen. Och så en trevlig rödlapp som säger "HALVA PRISET".

Provar stövlarna och de sitter perfekt. Funderar lite på priset...450 kr är ju billigt för en riktig skinnstövel...och jag har ju letat länge efter något som kan ersätta mina sorgliga nuvaranda stövlar...men tillåter plånboken det...hmmm?

Till slut bestämmer jag mig. Jag ska ha dem!

Gissa om jag blir superglad när tjejen i kassan slår in priset och säger "och så blir det 70% på det". 70% rabatt! Jag behövde bara betala 270 spänn för ett par nya stövlar.

Ibland lönar det sig att vara (nästa för) sent ute.

Av A - 8 februari 2008 10:52

Känner mig lycklig!

Har lääääänge funderat på ett halsband jag skulle vilja ha. Halsbandet i fråga finns än så länge bara i mitt huvud, men nu har jag kommit på hur jag ska göra det. Måste inhandla nödvändiga saker så jag får ompröva mina idéer i verkligheten.

Kanske blir det inte alls som jag tänkt mig, men just nu känns det bra i alla fall.

Av A - 8 februari 2008 08:58

Har redan skrivit om ett ofta återkommande problem på mitt jobb. Någon (aka Snuskot) lämnar bajsspår efter sig i toan. I stort sett varje dag händer det.

Idag tar jag en tur till "damrummet" för att måla naglarna. Ja, jag vet att jag är på jobbet, men det är faktiskt fredag. Liiiite glamour, tack! Brukar för övrigt inte använda färgat lack, men idag gör jag det.

Känner mig, trots den ihållande förkylningen, på bra humör och vill stryka på ett extra lager nagellack för att få rätt nyans. Och vad möts jag av???

Inte bara bajsspår den här gången, utan en toa full av rester! Så in i h-vete äckligt! Spolar och skurar ur toan, för att slippa några missförstånd av eventuellt köande toabesökare efter mig.

Målar sen naglarna, men jag kan ju säga att glamourkänslan fick sig en rejäl törn.

Snart kommer jag förvandlas till en surkärring á la tvättstugepolistant. Skriva elaka lappar och tala om att "din morsa jobbar inte här, gör rent efter dig själv".


Fredagsglamourlacket: H&Ms Midnight Passion


Ovido - Quiz & Flashcards